Fikret ALGAN | NEREDE O ESKİ 21 ŞUBATLAR..


Bu yazıyı yazarken tarih 12 ocak. Bayburt’ta kutlamalar için hazırlıkların başladığını tahmin ediyorum. Tabi bu hazırlıklar eskisi gibi zor olmayacaktır. Çünkü gelişen teknolojinin her türlü imkanından faydalanabiliyorlar. Televizyon yayınları başlamadan evvel radyo yayınları zamanlarında bu hazırlıklar altı ay öncesinden başlatılırdı.Bu hazırlıklar üç başlık altında planlanırdı;-TRT ye gönderilecek ekip’in oluşturulması,Merasim ve resmi geçit için yapılacak gösterilerin tespiti,          -Gece için yapılacak eğlence etkinliklerinin tespiti.    Bu tespitlerin yapımları ilk zamanlar rahmetli Osman Okutmuşbaşkanlığında Halkevi düzenlerdi. Daha sonra kurulan Bayburt Folklor Derneği bu görevi üstlenerek çok değerli hemşerilerimizin ve ağabeylerimizin gece-gündüz demeden çalışmaları ile 22 Şubat sabahı sonuçlanarak, yorgunluklar son bulurdu. Bu çalışmaların her bölümünde başından sonuna kadar yoğun çabalar içinde olan Şinasi Çakır dinlenmek için altı aylığına eve kapanırdı. Bir dahaki  hazırlıklar için altı ay  sonra evden çıkardı.
Zamanla  'Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü' devreye girince, çok ilgi çekici, heyacanlı, duygulandırıcı kutlamalar günümüze kadar sürmüştür. TRT ye koro hazırlama  işlevini Avukat Yaşar Aker üstlenirdi. Zaten çok güzel sesi olduğunu bizim kuşak çok iyi bilir. Kemanı ile namıdiğer  Kör Zakir Peksert, Cümbüşü ile Remzi Çavuldak, Tefi ile namı diğer Kel Burhan, Çalgıcı Dursun Peksert, Klarnet Abdullah Ahıskalıoğlu(düttürü Abdullah) saz ekibi eşliğinde Bayburt Türküleri korosunu hazırlar ve aralara solo koyarak radyodan Bayburtluların gözlerini yaşatırlardı. Hele Yaşar ağabeyi “bir zubun giyinmiş sızı sarı” diyerek mikrofona geçince, Şair Zihni’nin “Koşma”sı  “Vardımki Yurdundan Ayağ Göçürmüş”ü söyledikten sonra, Binali Selman ve Yaşar’ın davul-zurna  eşiliğinde “tey tey” sesleri rahmetli çok değerli hocamız Cemal Yetişen’in  “sen geçte Bayburtlum bar’ın başına” şiiri okunurken etkilenmeyen Bayburtlunun olduğunu sanmıyorum.           Pala Hüsülü, Reşat Çakır, Kavali Ali, Pala Remzi, Kasap Necat, Gardiyan Fikret her birinin zamanında yaşıtlarıyla oluşturdukları bar ekipleri zamanla yerlerini Folklor Derneğinin, Halk Eğitimin  yetiştirdiği gençlere bırakmışlardır.           Artık televizyon yayınları ile bu işi çok daha iyi yapıyorlar… Onlardan isim veremiyorum.Hepsine can sağlığı ve başarılar dilerim.           Halk Eğitimden Onurkan Özay’dan, ŞerefAkgerdan, Osman Bozdağ’dan, bahsetmemek olmaz...  HeleZeki Dinçer Halk Eğitim Başkanlığı sırasında kendisinin bağlamasına eşlik eden ve  oluşturduğu saz ekibi ile TRT ve TV ye hazırladığı koro ve solo ekibi için çok gençler yetiştirmiştir.  Allah rahmet eylesin Gölcük depreminde Hakkk’ın rahmetine kavuşmutur.

    Merasim ve resmi geçit hazırlık çalışmalarında Belediye zabıta komiseri Mahmut Çağlayanağabeyin işi çok zordu. Çünkü, Ermeni ordusu kurmak için eleman bulmak ona aitti. Operlordan ilan vermesine, 20 TL. verileceğini verileceğini duyurmasına rağmen orduyu kurmakta zorlanırdı. Bayburt esnafını örgütlemek,  her bir esnafın tören geçidinde mesleklerini kamyon üzerinde sergileme planlarınıda o yapardı. Törene iştirak eden grupların geçit anonslarını zaman zaman değişik kişiler yaparlardı. Aklıma gelenlerden Salim Haşlak,Onurkan ÖzayEkrem Özmen  iki kez de ben bu örevi üstlendim. Kaleden açılan ve Şehit Osman dağından patlayan top atışı ile protekole doğru kaçarak gelen Ermeni askerleri,Öğretmen Mehmet Salih Irgav’ın ”Hacısalihoğlu” kartondan yaptığı taş magazaları ateşe verirler.Deveci Fehim’in protokolün önüne bırakıp kaçtığı kundaktaki çocuğu öldürürlerken milis kuvvetlerinin kavuşarak şehri kurtarması , hükümet binasındaki göndere çekili siyah bayrağın indirilişinde minarelerden verilen selalar gözlerimizin yaşarmasına sebep olurdu . Anonslar doğrultusunda alfabetik sıraya göre geçen okulların ardından, Kaleardı’nın muhacir kafilesi, namıdiğer Kor Ağa' nın komutasında geçgere, öküz arabaları dolusu kadın, çocuk , peşlerinden hayvanların tam anlamıyla o günleri canlandırıyordu. Arkasından kundaracılar,terziler, bakkallar, kahveciler, lokantacılar, demirciler vel hasıl tüm esnaf kamyonların üstünde gösterilerini yaparak geçerlerdi. Her sene esnafta en iyi etkinliği sergileyen birinci olarak tesbit edilir, protokol yemeğine ve gece etkinliklerine davet edilirdi. Osman Çubukçu’nun komutanlığında Deve Adnan’ın mehteran başı olarak,mehter takımı yürüyüşünü ve gezisini gece fener alayı takip ederdi. Belediye hoperlörlerinden Bayburt dışında olan Bayburlu hemşerilerimizin kutlama mesajları okunurdu. Belediye Reisinin odasında da kutlamalar tebrikler kabul edilirdi. 

         Gece etkinlikleri en zor ve zaman isteyen çalışmalardı. İlk zamanlar gece Ar Sineması (Çoruh Sineması) nda yapılırdı. Daha sonraları Yıldız Sinemasıda devreye girince anlaşılabilen sinema ile yapılırdı. Tespit edilen piyes ve skeçlere göre sahne düzenlemeleri ve dekor için gerekenler, kostümler tespit edilirdi.           Günler öncesinden hazırlanılırdı. Bu işler de Mahmet Salih İrgav’ın fedakar çalışmaları unutulamaz. Terzi Doğan’ın abisi Nihat Özcan, Mithat Bölen,Halit Yıldız,Yılmaz Kıralı, Kenan Abdullahoğlu, İ.Tahsin Aydın, Müttekin Turgut gib aklıma gelmeyen folklör derneğine başkanlık ettikleri zamanlarda her şeyin temini için ellerinden gelenleri yapmışlardır.              Piyes ve skeçlerin seçiminde Şinasi Çakır’ı ikna etmek çok zor olurdu. Bir keresinde öyle kızdı ki,ucu sobada narlanan şiş ile Ozulu İlhan’ın peşine düşmüştür. Araya girmesek şişliyecekti. Gecede ortaya konulan oyunlarda, zamanlarına göre kimler rol alıpta sahneye çıkmadı ki .. Geçmiş yıllardaki yazılarımda geniş ve açıklayarak yazmış olduğum için şimdi aklımda kalanları hatırlatmak bakımından kısaca değinerek geçeceğim için özür dilerim. Eşekle shaneye çıkan Kalfa Fikret Özeler, sahnede balta ile traş eden Topal Sabri Sekmen rolündeki bazı konuşmalarını avucunun içine yazan Avukat Golluk Fuat Akkoyunlu ile rolünü yapan Nihat Köklücü, iş donuyla sahnede kaşınan öğretmen Mehmet Salih Irgav ( Hacısalihoğlu), kasap Hakkı’yı taklit için topallayarak sahneye gelenTurgut Hacıbeyoğlu,öğretmen Fehmi Özeler’in  'Avare' yi oynamısı, İbrahim Develi (İbani) ile Cemil Kamber’in türkü ile atışmaları, oyunları ve daha niceleri .   “Kem' den Gablolu Bayburt Rodyosu’nun ” sunumunu Cenan Ergül ( Murat ) ile Ben yaptığımda izleyenler gülmekten kırılmıştı. Deli Kız’ı skeç haline getirerek, Bayburtta kız istemeyi Mehmet Bayraktarile canlandırıp,oyununu oynamamız hayli alkış almıştı. Çok değerli oyunları bu gecelerde sahneye başarı ile koyan gençler ve arkadaşlarımız olmuştur. Hababam Sınıfında Kenan Abdullahoğlu, Canan Ergül, Suat Oltulu, Turgut Başağa, Orhan Ardahanlı, Ahmet Ardahanlı  ‘Duvarların Ötesi’ ve ‘Buzlar Çözülmeden’ in sahnelenmesinde oldukçe başarılıydılar.          Aklımda kalanlar bunlar olup, Buzlar Çözülmeden, Ağaçlar Ayakta Ölür,Cimri, Onlar Böyleydi gibi eserler 21 Şubat Gecelerinde Profesyonelleri aratmayacak şekilde sahneye konulmuştur. Sahnelenen oyun ve skeçler arasında Bayburt Korosu Bayburt Türkülerini Koro ve Solo halinde sunumları Şiirler, Fıkralar ile gece şenlenirdi. Sonuç olarak 'Bar Şiiri' eşliğinde sahneye gelen Bar Ekibi davul zurna ile kaynaşark yüreğimizi zıplata zıplata gece son bulurdu.               

Elbette şimdide gençlerimiz bizlerden daha iyisi ile etkinlikleri yapmaktadırlar benim amacım geçmişi unutturmamak, çok değerli hemşerilerimizi anmak ve hatırlamaktır. Unuttuklarımdan özür dileyerek, ölenlere Allah’tan Rahmet okurlarıma can sağlığı diyor, HOŞÇAKALIN diyorum … !

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hafıza-ı Beşer (25) Kurban Yazoğlu, Kurban Yılmaz, Ali Kemal Kumkumoğlu,İsmet Çakal

Hafızai Beşer (11) Naci Memiş, Bünyamin Kutluer, Metin Sezer, Erdoğan Kadakal, Cahit Altay

Hafızai Beşer (8) Oflu Osman, Asım Hancı, Prof. Dr. Semra Kahraman, Salih Cengiz, Nizam Sayın, Muhsin Bayburtlu,